dilluns, 12 de maig del 2008

Facebook

Al 2004 Dale Dougherty de O'Reilly Media va encunyar el terme web 2.0 per referir-se a la tendència que estava observant a Internet on començaven a proliferar les webs que no es basaven en oferir informació, sinó que es dedicaven a oferir l'estructura necessària per a que els usuaris hi poguessin aportar el contingut.

De mica en mica van anar apareixent versions '2.0' de les webs tradicionals '1.0'. Actualment Internet n'està ple, i per citar-ne algunes de les més famoses: Wikipedia, Youtube, Flickr, eBay, etc. sense oblidar el fenomen dels blogs i microblogs que també en formen part.logo blogger

Dins d'aquesta nova tendència va començar a germinar la llavor de les "xarxes socials". Aquestes, liderades per MySpace, van començar a estendre’s ràpidament. Complien al peu de la lletra els requisits de la nova tendència: oferir les eines per a que els usuaris omplin el contingut.

Per la meva experiència personal podria parlar de: MySpace, Hi5, WAYN, Fotolog... Però cap d'aquestes em va fer mai el pes realment. Les trobava poc interessants i sense més utilitat que possibilitar el competir per saber qui té més “amics”.

xarxa social

És curiós, però en canvi Facebook em va atraure.

Facebook forma part del concepte de 'xarxa social', però al meu entendre dóna un pas més enllà. Jo vaig saber de Facebook al rebre una invitació ara farà cosa d'un any i una mica més. Simplement la vaig acceptar però no li vaig donar més importància. Després d'uns mesos vaig començar a veure en l'edició on-line de 'El País' alguns articles que li feien referència. Tots ells avançaven l'enorme potencial que tenia, ja que al que aspirava aquesta nova eina era, en un futur no massa llunyà, arribar a desbancar, en termes d'ús, a la pròpia web del Google!! Això em va sorprendre moltíssim, com es podien arribar a plantejar que una xarxa social arribés a ser més usada al llarg del dia que el buscador per excel·lència?? La resposta que li donen és: Facebook te la voluntat d'arribar-se a convertir en una espècie de sistema operatiu d'Internet.

logo facebook

Observo que cada cop FB està prenent més notorietat a Catalunya i a Espanya. A la resta d'Europa ja fa més temps que hi és present. Va ser creat als Estat Units, concretament a Harvard. Inicialment estava limitat al món Universitari i per poder-s’hi registrar s'havia de disposar d'una adreça de correu electrònic '.edu'. Aquest fet és un dels motius pels que, segons alguns estudis, el perfil d'usuari mig de Facebook és d’un nivell cultural i adquisitiu més elevat que els d'altres xarxes socials.perfil facebookSi se'm pregunta perquè crec que FB ha tingut tant d'èxit... jo respondria que és per que han sabut fer les coses bé. No s'han limitat ha fer el que s'estava fent fins el moment: compartir fotos i possibilitar escriure missatges curs en els perfils dels teus coneguts. Facebook, a més d'això, permet als usuaris crear les seves pròpies aplicacions, que les puguin compartir amb tothom i que els beneficis que aquestes puguin generar se'ls quedi l'autor. Gràcies a aquesta política actualment hi ha a disponibilitat de tots els usuaris prop de 25.000 aplicacions. Una altra decisió encertada ha estat que no s'han tancat en ells mateixos i permeten que en els perfils s'hi integrin funcionalitats d'altres webs '2.0'. A tot això no hem d’oblidar fer referència al tracte que donen al dret a la privacitat. A Facebook es cuida molt la protecció de la intimitat, i tot usuari pot definir de forma molt precisa què ensenya i a qui ho fa. Aquestes són, a grans trets, les característiques que jo destacaria per justificar l'èxit obtingut.

Evidentment jo no sóc l'única persona que ho veu d'aquesta manera. El gegant del software
Microsoft també ho va veure així, i farà cosa de 7 mesos va adquirir un 1'6% de Facebook Inc. per un preu de 240 M$, per tant va valora l'empresa per un total de 15.000 M$...logo microsoft

La setmana passada la companyia de Redmond comandada per Bill Gates, després de fallar en l'aventura d'adquirir Yahoo, s'està plantejant molt seriosament apostar més fort per Facebook. Ho vol fer per posicionar-se en aqueta batalla que es veu imminent contra Open Social de Google i Yahoo per dominar el creixent mercat de les xarxes socials a Internet.open social

 
Hotel Formentera